top of page
  • תמונת הסופר/תZiv Shefer

השקעה רגשית

"זו המצאה שיכולה לשנות את פני העולם", התמוגג הפרופסור.

"מנכ"ל החברה היה סטודנט שלי, בן טיפוחיי, ואני מלווה אותו בעניין כבר שנים. זבוב הפירות משמיד 90% מהמנגו באפריקה והמלכודת הזו שהוא המציא פותרת לגמרי את הבעיה", הוסיף בעיניים נוצצות, והסביר:

"החשש שלי הוא שאם לא אתן להם את ההלוואה הזאת, החברה תקרוס, זה יהיה על המצפון שלי, ובנוסף כל ההשקעות הקודמות שלי ירדו לטמיון".

התברר שהוא כבר השקיע בחברה כמה מאות אלפים והם מבקשים כעת סכומים נכבדים נוספים, "אחרת הכול מתפרק", זמזם לו המנכ"ל באוזן.

הגעתי לפגישה מוכן, אחרי שביצעתי דְּיוּ דִילִיגֵ'נְס (בדיקת נאותות), ממנה למדתי שאמנם המלכודות עושה את העבודה, אבל כל ערוצי המימון של החברה כבר מוצו, הם עם הלשון בחוץ, והסיכוי של המשקיע המסור שלי ליהנות מפירות-ההמצאה, שקול לסיכוי של הזבוב לברוח מהמלכודת.

איש השיווק של החברה לא נתן לעובדות לבלבל אותו; כגנרל הוא סקר בפנינו במשך שעה מתישה את השווקים האדירים שעומדת החברה לכבוש באפריקה, וזאת עוד לפני שפקיד אחד שוחד, מלכודת אחת נמכרה, ומנגו אחד ניצל מעקיצה.

"אנחנו ממש רגע לפני הפריצה הגדולה", הוא זרק את הפיתיון, "אבל אם לא תעביר כסף עד לסוף השבוע כולם הולכים הביתה. לא חבל על כל מה שכבר השקעת?"

המלכודת הזו נקראת באנגלית – to throw good money after bad, וזו חתיכת דילמה למשקיע, שכבר שקוע עמוק עד צוואר במחויבות רגשית לבן טיפוחיו, לחברה, ולהשקעות הקודמות שביצע (כמובן בלי לקבל שום ערבויות), ונדרש להכניס שוב את היד לכיס בתקווה להציל מה שכבר שילם.

אבל התפקיד שלי פה הוא להציל את הלקוח מעצמו, וזאת מלאכה שמבוצעת כמו מעשה אהבה של שני קיפודים: לאט ובעדינות.

"בוא ניקח את זה בשלבים", הצעתי כדי להקל על ייסוריו. "אם אתה ממש חייב, תן להם משהו על החשבון כדי לאפשר להם לעבור את החודש הקרוב, ואת היתרה נשלם כנגד הוכחות לחוזים חתומים ומכירות משמעותיות."

מאה אלף נוספים שהחליט הלקוח להעביר "להשקטת המצפון" התאיידו במהרה, אבל חוזים ומכירות אין, והזבוב ממשיך לחגוג על הפרי האפריקאי.

שוחחתי עם הפרופ' כמה חודשים לאחר מכן. "אני חושב שכל הכסף הלך לפח", הוא נאנח. "זה הקושי בהשקעה רגשית" מלמל לעצמו. "קשה לשים את הגבול".

זה היה בשבילו קצת כמו בן אהוב שהכזיב, וניכרה הפגיעה מעלבון של ניצול.

ככה זה בעסקים ואהבה, חשבתי לעצמי. כשהולך טוב אז כולם נהנים מהמתיקות. אבל לפעמים מספיקה עקיצה קטנה כדי שהכול יתקלקל.

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

המילון

bottom of page